Není to tak dlouhá doba, co byly populární online hry, především nejrůznější strategie. Servery byly přeplněné a komunita hráčů obrovská. Za poslední roky se však „onlinovky“ potýkají s obrovským úbytkem hráčů. Jaké jsou příčiny toho, že hráčská komunita postupně mizí?
Velké množství „moderních“ her
Zásadní příčinou úbytku hráčů online her je příbytek nových, moderních her, velice často s téměř reálnou grafikou a strhujícím příběhem. Dříve nebylo tolik možností a výběru, jako je právě dnes. Komunita, která vystřídala tu předcházející, tak dává přednost kupovaným hrám oproti free to play onlinovkám.
Aktualizace nerozvíjející hru
Další příčinu úbytku hráčské komunity můžeme spatřovat v aktualizacích, které nikam online hry neposouvají. Stačí se kouknout, jak moc se za posledních 10 let změnily hry typu Divoké kmeny, Gladiatus atp. Hra až na pár drobných změn zůstává pořád stejná, nebo naopak daná aktualizace je spíše pro obtíž zkušeným hráčům. U online her chybí rapidní posun vpřed, který by přilákal nové hráče a zároveň jím nebyli zklámani hráči staří.
Stárnutí komunity
Ať chceme nebo ne, věk prostě nezastavíme. U hráčů online her to platí dvojnásobně. Když si vezmeme, že online hry, které bývají nejčastěji pod taktovkou společností InnoGames nebo Gameforge, byly zaměřeny především na teenagery, za 10 let mají tito lidé již okolo 25 let, zakládají rodiny a chodí do práce. Čas na online hry jde tedy stranou a tím je taktéž zapříčený úbytek hráčů. Mladí hráči se získávají těžko, a to především z výše uvedených důvodů a staří zkušení hráči končí z důvodu nedostatku času. Na druhou stranu, díky průměrnému zvyšujícímu se věku herní komunity paradoxně „onlinovky“ ještě přežívají, jelikož ekonomicky aktivní hráči sem tam do hry nějaké peníze investují, zatímco u dětí a dospívajících se hry peněz moc nedočkávaly.